PITANJA/ODGOVORI
Pitanje: Da li je moguce ukloniti tuning chip, tj. vratiti originalni chip?
Odgovor: Da, vracanje originalnog chipa je moguce u svakom momentu. Cak je moguce istovremeno montirati i originalni i tunovani chip, pa ih menjati u toku voznje (u zavisnosti od rezima voznje).
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Koje prednosti omogucavaju periferni delovi za tuning (filter za vazduh, auspuh, itd.)?
Odgovor: Nakon chip tuninga, periferni delovi za tuning mogu samo potpomognuti i povecati efekte chip tuninga, i to na sledece nacine:
Sportski filteri za vazduh omogucavaju veci protok vazduha i omogucavaju da motor ima vise snage. Takodje, postoje jos dva bitna elementa koja su vazna kada se koristi sportski filter za vazduh. Kao prvo, bitno je reci da su sportski filteri dosta dugovecniji od obicnih filtera. Kao drugo, kod turbo motora, turbo punjaci lakse i rasterecenije rade, jer je protok vazduha kod sportskih filtera veci za 40% u odnosu na serijske filtere.
Kada se govori o auspuhu, prigusivacima i slicnim delovima koji se mogu nalaziti na izduvnoj grani, merenja snage motora su pokazala da isti chip sa razlicitim nadogradnjama izduvne grane ima veci obrtni momenat.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: U kojem opsegu broja obrtaja se najvise pokazuju povecane performanse automobila?
Odgovor: Sa nasim chip tuningom se oseca poboljsanje u snazi na bilo kom broju obrtaja. Ipak, najvece povecanje snage se oseca u donjem i srednjem opsegu broja obrtaja.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Da li ce nakon chip tuninga motor raditi na vecim temperaturama?
Odgovor: Radna temperatura nakon chip tuninga se moze povecati nesto malo (u trkackim uslovima). U proseku ovo povecanje iznosi negde izmedju 5-8 stepeni.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Da li se chip tuning (ECU – Tuning) moze detektovati prilikom servisa ili inspekcije?
Odgovor: Ne. Distributeri i servisi ne mogu da detektuju modifikacije softvera kod chip tuninga sa svojom opremom zato sto se kao polazna osnova za tuning koristi originalni softver koji se nalazi originalno u chipu pre tuninga.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Da li mi trebaju bolje kocnice i vesanje nakon chip tuninga?
Odgovor: Ne, nema potrebe menjati i poboljsavati vesanje i kocioni sistem nakon chip tuninga.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Kakva je potrosnja goriva nakon chip tuninga?
Odgovor: Potrosnja goriva zavisi od nacina voznje. Sa optimalnim chip tuningom, modifikacije i povecani obrtni moment uzrokuju smanjenje potrosnje goriva za oko 10%.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Da li chip tuning negativno utice na vek trajanja motora?
Odgovor: Jednom recju, NE.Optimizacijom rada motora modifikujuci parametre u granicama koje motor moze podneti bez ikakvih posledica. Ovo je moguce jer proizvodjaci motora cesto cine mnoge kompromise pri odredjivanju parametara rada motora, a takodje svi motori imaju veliku rezervu snage tako da bez problema mogu da izdrze nova podesavanja (chip tuning modifikacije) bez nekih negativnih uticaja. Ako automobil vozite normalno nece biti smanjenja veka trajanja motora. U slucaju da se automobil vozi mnogo pod velikim opterecenjem (situacija ako se automobil koristi za trke) zivotni vek motora se smanjuje u proseku oko 3-5%. Prakticno to znaci da sa trkackim stilom voznje umesto 500.000 km, vas motor ce izdrzati oko 480.000 km.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Sta je memorijski chip?
Odgovor: U osnovu svi moderni automobili koji imaju sistem za ubrizgavanje goriva koriste jednu vrstu kompjutera (ECU) koji je zaduzen da kontrolise protok i ubrizgavanje goriva, kao i paljenje. Program (softver) koji se koristi od strane ovog kompjutera je smesten na memorijski chip. Kompjuter ocitava program kako bi upravljao radom motora na osnovu aktuelnih parametara.
--------------------------------------------------------------------------------
Pitanje: Zasto proizvodjaci motora i automobila ne rade chip tuning?
Odgovor: Program za neki motor se nalazi na memorijskom chipu. Ovaj program kompjuter moze samo da iscitava, dok se modifikovanje normalno ne moze uraditi. Proizvodjaci kada prave motor, tj. pisu program cesto moraju da prave dosta kompromisa. Oni moraju da naprave kompromise vezane za ekonomicnu potrosnju goriva, bez obzira koliko se kvalitetno gorivo koristi; automobil mora da radi pouzdano duzi vremenski period uz koriscenje najlosijeg goriva i bez odgovarajuceg servisiranja.
Ako redovno servisirate vas automobil na osnovu specifikacija proizvodjaca i koristite relativno dobro gorivo, postoji veliki potencijal za optimizaciju rada motora, tj. da se izvrsi modifikacija mapa parametara (chip tuning). Modifikacija mapa na memorijskom chipu ce vam pruziti povecanje snage motora, motor ce lepse i ujednacenije raditi, a i primeticete da se automobil krece zivlje i da je startniji…
Pri chip tuningu dobijate bolje performanse rada motora i to na sledeci nacin:
Obicni motori: Oko 10% povecanje snage motora i obrtnog momenta.
Motori sa turbo punjacem: Do 20% povecanje snage motora i 35% obrtnog momenta.
Turbo dizel motori: Do 30% povecanje snage motora i 40% obrtnog momenta.