Citat:
"Evo baš sad čitam, kažu ovde prednosti ovog "krutog" (klasičnog) zamajca su:
- ušteda od 30 do 50 %
- duži radni vek, tj. izraženija dugotrajnost u poredjenju sa "plivajućim" zamajcem
- približno identične performanse
- visok nivo zadovoljnih klijenata
Medjutim, ono što nisu napisali je da se ugradnjom ovakvog zamajca umesto plivajućeg na automobilima koji su pod garancijom automatski gubi garancija, a postoji dobar razlog zašto je to tako. Osim toga, nisu napisali da kao proizvodjač ne daju garanciju ne na ovaj deo, nego na negativne posledice koje on može proizvesti. I nisu napisali zašto ovaj klasični zamajac duže traje, u čemu je suština cele priče. Jer, ako plivajući brže strada, to onda znači da on "akumulira" neko spoljašnje opterećenje, ali onda se postavlja pitanje ako klasični ne radi isti posao ("akumulira" opterećenje kao plivajući), koji to onda deo trpi zbog toga, jer neko na kraju uvek mora da plati ceh?

Oni su samo napisali par rečenica iz kojih bi se moglo naslutiti da je ovo stvarno idalno rešenje, samo što svaka medalja ima i svoju drugu stranu. Nije Valeo ništa novo ni revolucionarno uradio, ovakve stvari rade odavno i Luk, Sachs, Borg-Werner, ali poenta je za sve ista. Medjutim, ljudi samo rade svoj posao a dobar marketing je pola uspeha kompanije

Cela priča u vezi plivajućeg zamajca se može svesti na prostu činjenicu da je plivajući zamajac "žrtveno jagnje" u modernim automobilima, deo koji se svesno i namerno žrtvuje kako bi se sačuvali vitalni delovi automobila, motor i naročito menjač. Sekundarno, primena plivajućeg zamajca ima za cilj da održi visok komfor u vožnji i omogući glatke i "tečne" promene brzina uz istovremeno smanjenu buku rada menjača pri prenosu brzina i otpuštanju kvačila. Sve ovo plivajući zamajac, najprostije rečeno, radi na taj način da amortizuje proces prenosa velikih obrtnih momenata koji su odlika modernih turbo motora, naročito dizelaša. Bez njega, trpeće pre svega menjač, koji će biti pod jakim udarnim impulsima, čiji će se sinhroni i prenosnici brže habati i raditi sa povećanim naprezanjem, odnosno skraćenim projektovanim radnim vekom. Osim toga, sam menjač će sa nešto većim otporom nego inače menjati brzine, a pri "spajanju" kvačila će intenzitet buke u prenosu biti izraženiji zbog odsustva amortizacije od strane plivajućeg zamajca, pa će vožnja sama po sebi postati neprijatnija i neudobnija, uz otežan rad menjača i pojačanu buku u automobilu. Ovo naravno zavisi od mnogo faktora, samog menjača, mase elemenata, izolacije u automobilu itd, ali će se uvek ispoljiti u manjoj ili većoj meri.
Dalje, plivajući zamajac se izlaže ogromnim udarnim impulsima prouzrokovanim samom prirodom rada motora sa unutrašnjim sagorevanjem, jer snaga se ne isporučuje kontinualno već u udarima (paljenjem smeše tj. ekspanzijom u cilindru), i što je veći (duži) "razmak" izmedju ovih udara (manje cilindara) to je veća amplituda oscilacija tj. udarnih naprezanja koja se prenose na radilicu, odnosno preko nje na menjač. Visoke dinamičke oscilacije tj. naprezanja sa vrlo promenljivom amplitudom su veoma štetna jer brzo zamaraju materijal i daleko su nepoželjnija od nepromenljivih naprezanja sa konstantnim ili približno konstantnim intenzitetom. Upravo je uloga plivajućeg zamajca da ova promenljiva, štetna, i "udarna" naprezanja "konvertuje" u daleko povoljnija naprezanja konstantnog intenziteta i nižih amplituda, čime se radilica izlaže daleko manjim torzionim silama. Poenta je da bez plivajućeg zamajca sam motor, konkretno radilica i njeni ležajevi, nemaju više "zaštitu" od plivajućeg zamajca u smislu "peglanja" jakih udarnih impulsa, pa su izloženi daleko nepovoljnijoj vrsti naprezanja koja im, u to možeš biti siguran, ubrzava habanje i drastično skraćuje radni i životni vek.
Rezime, montiranje plivajućeg zamajca ima itekako smisla i poentu, naročito kod modernih, snažnih dizel motora, i opet naročito kod onih sa 4 cilindra. Motor, radilica (njen materijal i način izrade, broj projektovanih radnih sati ili ciklusa opterećenja), ležajevi (njihov materijal, projektovanja moć nošenja, garantovani radni vek) su napravljeni sa pretpostavkom da će plivajući zamajac "peglati" naprezanja koja oni trpe do granica koje oni mogu da podnesu. Izbaci plivajući zamajac iz ove "jednačine" - i dobiješ radilicu i njene ležajeve koji trpe daleko veća udarna naprezanja i daleko više torzione sile od onih za koje su napravljeni. Epilog priče možeš i sam da napišeš... Isto važi za menjačku kutiju, prenosnike u menjaču, osovine, ležajeve, sinhrone brzina... Svi su oni napravljeni da rade sa umerenim, kontinualnim, nepromenljvim naprezanjem sa minimalnim udarima, tako su projektovani, sa tim na umu konstruisani. Bez plivajućeg zamajca svi oni se izlažu promenljivom, dinamičkom opterećenju za koje nisu projektovani, i koje nisu sposobni da podnesu na iole duži vremenski rok. Opet, izbaci iz "jednačine" plivajući zamajac i sam naslućuješ epilog...
Sve u svemu, rešenje je da rešenja nema

Plivajući zamajac može da zameni samo - plivajući zamajac, i tu je tačka. Reparacija istog je, kao što sam napisao na prethodnoj stranici, budalaština jer se zamoren materijal ne može remontovati, isto kao što se ne može "remontovati" jetra sa dijagnozom ciroze :lol: Zato niko i ne daje garanciju na ovo prodavanje magle. Montaža klasičnog, "krutog" zamajca umesto "plivajućeg" - "solomonsko rešenje" po principu štap i kanap, i rešenje koje će da funkcioniše u fazonu: "drži bure vodu dok majstori odu". Radiće to, naravno, ali je pitanje kako i po koju cenu. Jeste ovaj zamajac jeftiniji od plivajućeg, ali da li je od plivajućeg zamajca jeftiniji i servis menjača sa propalim prenosnicima i sinhronima brzina, ili je možda od plivajućeg zamajca jeftinije skidanje glave i servisiranje radilice i njenih ležajeva? To su pitanja na koja ni Valeo, ni Sachs, ni Luk, ni Borg-Werner ne daju odgovor na svojim sajtovima, isto kao što ne daju ni objašnjenje zašto proizvodjači automobila koji koriste upravo Valeo, Sachs ili Luk proizvode automatski poništavaju garanciju kad se neki od njihovih "univerzalnih" zamajaca montira na neki automobil u koji je fabrika originalno ugradila plivajući zamajac?
Jedno je sigurno, ako uradiš to što si naumio, budi uveren da si istog momenta svoj motor, menjač i transmisiju izložio većim, nepovoljnijim i opasnijim (po materijal i konstrukciju) opterećenjima nego što je to bilo do tog momenta, i što je važnije - opterećenjima većim od onih koja su ti delovi napravljeni da podnesu i tolerišu duži vremenski period. Neću da baksuziram, jer ti inače pišem sve iz najboljih namera i zato što želim da znaš da nije sve tako ružičasto kao što kaže Valeo i da svako "zašto" ima svoje "zato". Plivajući zamajac je u tvom autu zato što treba da bude i zato što ima svoju svrhu i svoju funkciju. Posle sveg ovog mog trabunjanja, evo ti dole link ka lepoj demonstraciji šta zapravo radi plivajući zamajac (obrati pažnju naročito na zadnjih 40 sekundi klipa), cela poenta je u onom grafikonu na kraju klipa"
http://youtu.be/YnaXB8q3uzQ