Ulja za automobilske motore sa pogonom na TNG
Možda treba malo više reći o ovome a ne onako usput jer je ova tema jedna od najaktuelnijih a pitanje „LPG“ specijalizovana ulja ili ne je jedno od najčešćih a odgovora ima raznih i naravno najčešće netačnih ili bar nepotpunih. I sam sam pomalo pretrčao preko teme te uz izvinjenje evo jednog teksta specijalno na zadatu temu.
Prirodni gas i TNG (LPG) su gasovita goriva i imaju par specifičnosti u odnosu na benzin kao tečno gorivo. Temperatura gorenja je nešto viša. Kod benzina je oko 2000 stepeni celzijusa a kod butana oko 2150 i propana 2130 što i smeši daje sličnih 2140 (npr.). Naravno gorenje u struji vazduha nije baš isto što i sagorevanje u SUS motoru ali temperature nisu mnogo drugačije. Zbog te više temperature smeša propan-butan se često „optužuje“ za povećanu stvaranje NOx gasova (smeše nitroznih gasova) i povećanu nitrifikaciju ulja (potencijalnu). Dalje se navodi da je stvaranje istih u eksponencijalnoj zavisnosti od temperature. To je u principu tačno ali ne znači nekoliko puta veći sadržaj već nekoliko desetina procenta najčešće ili max. dvostruko. Ovo jeste bitno za ulje koje vam je u automobilu ali i dalje ne krucijalno.
No to je prva stvar koja je poseban zahtev ulju. Uz više temperature ide i ubrzana oksidacija te i taj uslov ulje mora da ispuni. Uzgred ovo su uslovi za iole kvalitetnije motorno ulje te je kod „gasnih“ ulja samo potrebno povećati ove dve „singl“ osobine. To se postiže selekcijom baznih ulja i aditivima.
Ovakva ulja u principu ne zahtevaju prevelik bazni broj. Iz razloga koje je komplikovano objasniti uprošćeno i ukratko čak je prevelik TBN loš za idealno ulje za „gas“. Ipak zbog povećanog učešća nitroznih gasova koji su kiseli vrednost ne sme da bude previše niska.
Optimalna vrednost TB# je između 6 i 8, mada pomalo zavisi i od vrste korišćenih bazih ulja i sistema aditiva.
Često se spominje nizak sadržaj pepela. Ovo je baš teška tema. Preciznije je reći da se traži optimalan sadržaj pepela jer visok sigurno smeta a prenizak loše utiče na ionako termički više opterećene izduvne ventile, tj. na tzv. sedišta ventila i zaptivanje (britvljenje) istih.
Ovo se uzima kao „babaroga“ koja plaši „malu decu“ u vidu direktne tvrdnje da sedišta ventila i uopšte isti prilikom korišćenja gasnih goriva brže stradaju.
Iako tu ima ponešto istine to nije duplo kraći rok ili tako nešto već možda 10 ili 20% zavisno od motora do motora, dok motor uopšte traje duže 20 do 50% (po nekima čak i duplo, no to može biti i preterivanje) pa procenite i sami šta je bolje.
Ako želite da produžite život vašim ventilima (izduvnim naročito) držite se sledećih (pa skoro) pravila:
Palite motor na benzin uvek kada vam auto prenoći ili par dana nije paljen i to čak i kad temperatura nije ispod nule. Eventualno leti ovo nije neophodno a na temperaturama od 30 ili više sasvim sigurno ne treba. Naravno u toku dana palite na „plin“ čak i zimi, tj. zimi procenite da li se motor (rashladna tečnost) ohladila previše. U ostalim godišnjim dobima o ovome ne morate voditi računa.
Izuzetno kratke a česte i uzastopne gradske relacije (bar ponekad) vozite na benzin.
Vozite na benzin 5 do 10% od ukupno pređenih km a ukoliko vam budžet dozvoljava (najčešće ne) i do 15%. Ako ništa drugo jednom nedeljno ili bar mesečno odvozite neku vangradsku deonicu (bar petnaestak minuta ili 20 do 30km) na benzin i/ili uvedite “benzinski dan“ u nedelji ili benzinski datum u mesecu kada ćete voziti isključivo na benzin. Ipak bolje je da na svakih 100 do 200km odvozite 10-tak km na tečno gorivo.
I naravno koristite ulja prilagođena pogonu na „plin“ ili polu-sintetička (sintetička) Mid-SAPS tipa.
I da se vratimo na pepeo u ulju. Po pravilu se uzima 1,0% kao pravilo uz minimalna odstupanja (0,8-1,2% ili još uži interval 0,9-1,1%) koja su uglavnom prećutna.
Osim pepela u ulju koji ima i pozitivno i negativno dejstvo, treba dodati da osim veće temperature gorenja (sagorevanja) gasna goriva koja isparavaju u isparivaču nemaju pozitivno dejstvo da kao tečna (ma koliko malo to bilo) rashlađuju komoru za sagorevanje zbog isparavanja mikronskih čestica.
Naravno kao kod svakog motornog ulja potrebne su deterdžentske komponente. I to je pomalo specifično. Naime zbog toga što je TNG (LPG) čisto gorivo i čisto sagoreva zahtevi za količinom deterdžentskih aditiva su relativno mali. S druge strane zbog visokih temperatura u „vrelim tačkama“ motora i još nekih faktora zahtevaju se veoma kvalitetni deterdženti. Za ovu namenu koriste se prevashodno soli salicilne kiseline. Ovo su najmodernije detergentske komponente i koriste se i u sintetičkim uljima.
I da rezimiramo.
Ulje koje koristite uz LPG (TNG) kao gorivo treba da ima:
1) dobru (povećanu) otpornost na nitrifikaciju, i uopšte na oksidaciju.
2) Optimalnu (osrednju) vrednost TBN (ukupnog baznog broja).
3) Optimalan (niži) sadržaj sulfatnog pepela.
4) Moderne deterdžentske komponente.
Ovakve zahteve ispunjavaju neke polusintetike, Mid-SAPS sintetike i naravno većina „gasnih“ ulja. Kvalitetna mineralna ulja su takođe pogodna i ispunjavaju (iako nešto manje) gore navedene uslove.
Znači: specijalizovana ulja za nisu čist propagandni trik, naročito ne trgovački. Ako i jeste malo to je trik proizvođača što je manje hirovito. Iako ne obavezna za korišćenje ova ulja obično nisu mnogo skuplja od mineralnih a osetno su jeftinija od polu(delimično) sintetičkih.
Kao bazna ulja najčešće koriste HC (hidrokrekovana) ulja ili mešavinu mineralnih i HC ulja.
Sistem aditiva je sličan „običnim“ uljima iste klase ali ipak nešto modifikovan.
Kao takva su često izuzetno pogodna i u čisto benzinskom pogonu no onda imaju kraći interval zamene (10 u odnosu na 15 hiljada km najčešće ili 15 u odnosu na 20). Naročito su, naravno, preporučljiva za hibridni (plin/benzin) pogon kada se benzin koristi 20% ili više.
Cenovno i kvalitetom su postali klasa za sebe i nalaze se između mineralnih i polusintetskih ulja povećavajući broj klasa ulja na 5 (3 osnovna plus „synthetic technology“ i LPG).
Ukoliko vozite pretežno na TNG nije obavezno da koristite ovu grupu ulja ali od mene ipak dobijaju preporuku. Neznatno su skuplja od običnih mineralnih taman koliko su bolja za ovu primenu a kao što znamo retko kad je kvalitet direktno proporcionalan ceni već kriva zavisnosti obično više liči na eksponencijalnu. Drugo, manjeg su kvaliteta od polu-sintetičkih ali osetno jeftinija a od onih prvih morate probrati jer nisu sva bolja od LPG ulja ukoliko koristite to gorivo.
I na kraju ali ne i po značaju: sve navedeno ima veći značaj kod stacionarnih SUS motora na LPG ili zemni gas; isto tako ukoliko su u pitanju automobilski motori specijalizovana ulja svoj kvalitet i prilagođenost pokazuju naročito ukoliko je automobilski motor fabrički podešen za TNG kao primarno gorivo (sa malim benzinskim rezervoarom za rezervu). Takvi motori imaju malo drugačije podešeno (pred)paljenje (ili kompjuterski softver) i neznatno veću kompresiju.
preuzeto sa:
http://motornaulja.blogspot.com/