VW Klub
VW - Forum => Održavanje i servisi => In Car Electronics (ICE) => Temu započeo: Radusinko Februar 07, 2016, 03:46:08 posle podne
-
Pozdrav! Struju punjenja akumulatora mogu izmeriti tako sto skinem klemu + sa akumulatora i na nju stavim jednu pipu od instrumenta a drugu na akumulator na +? Jel tako ide? Hvala
-
Nemas potrebe ista da skidas.
Jedan kraj spojis sa - drugi sa + i izmjeris koliko volti ima.
Zatim upalis auto i ponovo uradis isto, voltaza kada auto radi bi trebala da bude preko 13V pa cak i blizu 14,dok bi voltaza kad je auto ugaseno trebala da bude od 12V-13V mahac
-
Pozdrav! Struju punjenja akumulatora mogu izmeriti tako sto skinem klemu + sa akumulatora i na nju stavim jednu pipu od instrumenta a drugu na akumulator na +? Jel tako ide? Hvala
Meris amperazu?
-
Ne merim napon to znam :) nego struju punjenja akumulatora amperazu da :)
-
Struja punjenja treba da bude od 14.20v-14.40v idealno sve ispod 14.20v ide u slabije punjenje.
Poslato sa Smart-TV
-
Tesla se u grobu prevrće :D
-
Čovek pitao za struju, a vi mu svi govorite napon. Treba tako kao što si objasnio ali to je ne izvodljivo sa običnim instrumentom, treba ti amper klešta ili neki jači šant za merenje. Strujna klešta sa buvljaka mere samo naizmenični napon.
Poz
-
Mojaaa greska, ljudi kad pricaju za "struju" punjenja akumulatora obicno misle na voltazu,zbog toga sam i napisao mahac mahac
I zahvaljujem se za minus zbog pokusaja pomoći mahac mahac
jošš jedan,baš ste velikodusni
-
Amper klestima koja mere jednosmernu struju ( fluke) mozes izmeriti amperazu
-
Speedy na tvojoj sam strani, od mene imaš plus :D
Ja sam mislio na ovog ispod što je bas pomesao jbg :D
-
Aha, ja mislio moze sa instrumentom nekako da izvedem :D Hvala u svakom slucaju. I ovima sa voltazom lollol :26
-
Kninndza druze hvala ti,lijepo je kad neko postuje da neko odvoji 5-10 minuta da nekome nesto objasni :26 :26
dao bih i ja tebi,ali tek za 8760 sati mogu mahac mahac
-
Aha, ja mislio moze sa instrumentom nekako da izvedem :D Hvala u svakom slucaju. I ovima sa voltazom lollol :26
Sa instrumentom se i meri
-
Hahahahaha, nemaš problema, ko da jesi :D
-
Mislio sam na ovaj drugi instrument, multimetar, ne na amper klesta :)
-
Bosch bat tester, zeleni uredjaj vrlo povoljne cene :)
Ma odeš kod nekog elektricara, izmerice ti besplatno
-
Uz malo prepravke moze se izmeriti i sa unimerom
-
:+ Da se zahvalim za minus prvo nekom strucnjaku,mesaju se babe i zabe.Tema jasno kaze "Provera Struje Punjenja Akumulatora" zar to nije struja koju salje alternator? Speedey objasnio kako ja sam dao potrebno punjenje za aku. Kakve gluposti klesta testeri i fantazije,pojedini lupetaju za struju i voltazu a neznaju ni sta mere ovde se trazi voltaza,ne snaga ili ti amperaza.
-
Tako je, upravo si lepo rekao, a neki stručnjak ko god da ti je minus jer su napisao da je struja u voltima, zato sam ja rekao da se Tesla prevrće, nisi momentalno u pravu, a svakako vidim da sam i ja dobio minus neki, za šta vam je to važno? :D
Sent from my LG-D620 using Tapatalk
-
Lupetaju a osnovno merilo za struju je volt isto i za akumulator nov ima 13.7v eksploatacija cini da napon pada auto ne moze da upali ako padne na 12v.A snaga za struju je amper,kada ga zakaci na ono cudo i podesi amperazu optereti akumulator na max i proverava da li ce da izbaci amperazu koja pise na aku.npr 500A to je snaga akumulatora u prvom momentu verglanja.Alternator isto mora da puni 14.2-14.4 da bi postizao da napuni,i njegova snaga je izrazena u amperima 130A.A+ili- znaci kako ga ja ovde kapiram kao neko merilo da li covek lupa gluposti ili ima nekog smisla sa odredjenim pitanjem. Hvala za jos jedan :46
-
E upravo tako, tako radi tester, ja sam imao primedbu samo na to što kažeš struja i volti, jedinica na jačinu struje je amper i kada kažeš struja misli se na to, ali kako većina tako govori kapiram ja sta si hteo reci nego iz sprdnje napisah, da se setimo tesle :D
Za + - ja to ne primećujem niti ocenjujem, nisam ja kompetentan da nekom dajen ocene :D
-
Pa on je i pitao za voltazu a punjenje moze biti izrazeno u voltima, nije pitao da proveri alternator pod opterecenjem da li izbacuje 80A. biggrin Neznam i da li je moguce to izmeriti, opet se vracamo na volt upalis auto sve moguce potrosace i ako napon padne ispod 14.20v nije dobro tj.dovoljno jbg.okreni obrni opet isto. :37
-
Ne zna ni on, on je dao uputstva kako moze da vidi koliko struje vuče auto verovatno ako murije, mozda to njega zanima :D
-
To je neka druga tema i nema veze sa ovom.
-
Pročitaj prvi post ;)
-
Procitao provera punjenja,a ne praznjenja i sl.
(http://s20.postimg.org/q1jhuxbdp/20160131_112746.jpg) (http://postimg.org/image/66xg8sw61/full/)
how to take a screenshot on a pc (http://postimage.org/app.php)
-
a osnovno merilo za struju je volt
auto ne moze da upali ako padne na 12v.
A snaga za struju je amper
njegova snaga je izrazena u amperima 130A
A kako se meri glupost coveka??
Jedinica za struju je amper, za napon je volt a za snagu WAT. Auto pali sa 8V bez problema.
Dobio si i od mene minus, moram, zbog Tesle. :)
@Radusinko, ne znam zasto uopste meris struju punjenja? Ona nikad nije ista, menja se u zavisnosti od toga sta je sve ukljuceno od potrosaca, da li je auto radio duze ili je tek upaljen itd. Ako je napon u potrebnim granicama onda je i struja kako treba.
-
Auto elektricari će bez leba ostati :D
-
Vala nece.Zar se u WAT-ima ne mere potrosaci,sijalice.motori i td...Mozda jesam nesto zabrljao ali poenta ovog pisanja ovde i same teme sto covek pita ovde nisam nista pogresno rekao a sigli smo na djerdap.
-
Wat je jedinica za snagu bilo čega ne samo sijalice, sve ima svoju snagu tako i alternator..
-
Vrlo je bitna snaga alternatora jer od toga zavisi da li ce biti sposoban da odgovori zahtevima instaliranih potrosaca u vozilu
-
Treba napraviti razliku izmedju jacine el.struje A(amper) i snage W(vat) i razumeti ono sto sam ja rekao.
-
To sto si ti rekao ni ti sam ne razumes lollol
-
Mozda ja ne razumem ali ga tesla sigurno razume pa da probam i ja alternator nema snagu izrazenu u vatima nego u amperima jacinu,akumulator isto tako jacinu struje, alnaser ima u vatima ,konjima. :46
-
lollol
Svirao si kraj
Druže, alternator proizvodi električnu energiju, kao hidroelektrana Djerdap, i kako onda ovi mogu da kažu da Djerdap proizvodi X megavata struje, kad on ne proizvodi snagu,jel to oćeš reći ;)
-
Au sta ja napravih haha :) hteo sam da proverim struju punjenja koja za akumulator od 70Ah treba da iznosi oko 6.5A. To je bez potrosaca. To sam samo hteo da proverim :)
-
Hahahahaha, ma nama malo dosadno pa se zanimamo :D
-
I na kraju decko je izmerio koliko ampera salje alternator,sto znaci da na autu moze da se meri samo volt i amper kakva snaga u watima nebuloze. A kada sam rekao da treba napraviti razliku izmedju Amp.i Wata,a i oni sto misle da je djerdam i alternator isto prevarili su se u globalu oba proizvode neku struju ali pitanje je koju? Djerdap naizmenicnu i tu su ukljucena sva tri merila V.A.W a alternator jednosmernu gde su merila V.i A. A ko ce i dalje da meri wate na alternatoru i akumulatoru neka meri mozda sam ispao som sa veliki brkovi a mozda sam i nesto naucio [emoji6] . Poz....[emoji106]
Poslato sa Smart-TV
-
Hahahahaha, druže na instrumentu nemaš opciju da izmeris snagu,a možeš je jednostavno izračunati, mene su elektrotehniku i elektroniku ucili profesori, verujem njihovim rečima, jednosmerna struja takodje ima svoju snagu, ali sve je da je tako kako ti kažeš, za tvoju informaciju alternator proizvodi naizmeničnu struju a ne jednosmernu, potpuno isto kao Djerdap :D
-
Izracunaj koliko konja,wati,kilovata ili megavata puni alternator. Pre bi mogao da izracunas kolika je snaga konja,wati kilovata potrebna da pokrece alternator da bi isti proizvodio struju od 6.5A jacine i 14.35volti,jer je ocigledno da je uzima od motora.
Poslato sa Smart-TV
-
Struja nije stalna, što veće opterećenje to je veća struja, ali nemam volje više da kucam, kako god kažeš tako je, pozz :D
-
Čovek uzmi knjigu iz osnova elektrotehnike 1 i podseti se osnovnih si jedinica kao i koja čemu služi i za šta se koristi jer ovo može ići u nedogled.
Usput nisu ti lepo uzubljene bregaste na profilnoj biggrin
-
Dinamo proizvodi jednosmernu struju DC a alternator naizmenicnu AC ( Alternating current) Aj da i ja bacim koju :53
-
Baci baci, što nas je vise to bolje :D
-
Evo da bacim ;) alternator proizvodi naizmenicnu to je tacno sto ovde nije bila poenta pisanja poenta je koja struja izlazi iz alternatora ka akumulatoru? A to je jednosmerna da docaram naizmenicnu peglaju diode u jednosmernu.Briga me i da se desava fuzija u alternatoru bitno je ono sto izlazi ka akumulatoru i uredjajima u autu. :rolleyes:
-
:26
-
Trebalo bi napraviti temu kako rado alternator, njegovi delovi bla bla, mozda nekome bude od koristi u budućnosti
-
:26
thumbup :26 Najzad neko ko razume sta je alternator i ne mesa ga sa djerdapom. lollol +
-
Ko ima vremena, volje i znanja neka odradi pa da je lepimo. Posluzice sigurno. Kako radi, kako se i sta meri, itd.
-
Evo Bojmil, razume se odlicno u tu tematiku. A mogao bi i Mico varnica.
-
Bojmil druže, osnove elektrotehnike zaista nisu jednostavne, tu samo naslov deluje sa je jednostavno, daleko je to od toga i ne može preko noći da se nauči, može se to objasniti ovako prosto ali ima tu mnogo još price i računanja, nije tu samo struja i napon, tu je vise snaga, indukcija, smerovi magnetnog polja tek na samom kraju je grecov spoj ili kako kažeš, diode i to je gotova priča, suština je upravo u samom alternatoru, ne posle njega, posle njega je samo žica i lampica na tabli...
-
thumbup Slazem se sa tobom sto posto da je tako kako kazes tako i jeste,nit poznajem detaljno elektriku ali osnovne stvari znam.Ovde nismo pricali o samom alternatoru i principu rada alternatora pretvaranja jedne struje u drugu od samog pocetka sam tvdio da je voltaza i amperaza merilo za alternator jer je akumulatoru potrebna jednosmerna struja, uredjaji su vezani na akum.i od njega crpe struju a ovaj puni. I onda je prica otisla od pojedinih i na djerdap i wat,kv,mw i sl. Sto se uopste ovde nije ni pominjalo ni trazilo.Kazem opet covek je hteo da meri jacinu struje dvosmislena je tema amperaza ili voltaza,rekao sam koliko volti i krenula ja paljba tesla i sl.jbg.bezveze.Ali opet je dobro ispalo i da se to razume. Guglao sam a i morao sam toliko ste me zaludeli da sam morao da nadjem i nasao princip rada ovo sto si opisao u kratke crte, mozda posluzi nekom da razume bolje nego sto misli. Isto si osuo kritike struja nije stalna znam da nije regler regulise kako se javlja vise potrosaca tako on povecava punjenje i td.To mu je uloga jbg. Za tri dana resismo misteriju i eto sve sto sam napisao je tako kako je,vise bi voleo da sam pogresio ali morao sam da isteram do kraja do sada sam odustajao u pojedinim situacijama na prvim napadima i kritikama i izbegavao ovakve teme za pisanje mahom citao i divio se ljudima kako vole automobilizam i daju poslednje pare da izgleda jos malo lepse,nebitna je godina auta. A mogu da kazem ja sam nov ovde i neznam nikog i pokusavam da plivam u vodi punoj krokodil. :26
PRINCIP RADA ALTERNATORA
Funkcija alternatora je da proizvodi struju za potrošače na automobilu i da obavlja punjenje akumulatora.
Generator naizmenične struje (ili alternator) ima induktivne navoje u kojima se stvara električna energija, na mirujućem prstenu, statoru. Usred statora se okreće rotor, okružen kandžastim polovima.
Rotor je elektromagnet s jednim uz-budnim navojem, koji se okreće, i čiji krajevi su priključeni na odvojene klizne prstene. Četkice na kliznim prstenima dovode električnu struju rotorskom namotaju. Pri tome se stvara magnenko polje sa severnim (N) i južnim (S) polom.
Ako se sada magnetno polje pomera (u ovom slučaju okreće) pored induktivnog namotaja, u namotaju se stvara električni napon. Što je više magneta koji u određenom vremenu prolaze pored ovog namotaja (ovde pored više statorskih namotaja), veći je ostvaren napon. Ako je rotor više puta podeljen, učinak je jednak, kao da se okreće više magneta.
Medju ostalim, prednost alternatora je i u tome da nema kolektora kao kod dinama, koji uzrokuje probleme sa varničenjem. Pobudna struja koju kod alternatora dovode četkice na klizne prstene rotora je tako mala, da varničenje ne prouzrokuje probleme.
U alternatoru se u odnosu na statorske namotaje naizmenično pomeraju severni i južni pol rotora, i stvara se naizmenični napon.
Zbog akumulatora je automobilu potrebna jednosmerna struja. Stoga struju iz alternatora treba diodama ili drugim usmerivačima pretvoriti u jednosmernu.
Alternator je našao put do automobila tek posle otkrića silicijumskih dioda i tranzistora, koji su zamenili ranije velike usmerivače i regulatore napona.
Alternator automatski podešava predavanje svoje snage i potreban mu je samo jedan regulator napona. Usmerivači preuzimaju i ulogu prekidača za povratnu struju.
Upotrebom tranzistora regulatori su postali tako maleni, da se mogu ugraditi u sam alternator.
Alternator je trofazni generator naizmenične struje. Da bi se takvom strujom mogao puniti akumulator, koji je izvor i spremište jednosmerne struje, naizmeničnu struju treba "ispraviti". To obavljaju diode, za svaku fazu po dve. Te glavne diode su smeštene na jednu ploču, najčešće od aluminijuma, zbog hlađenja, i ta ploča se naziva diodna ploča. Mogu biti i dve ploče, a onda se te dve ploče nazivaju diodni most. Osim dioda koje su smeštene unutar alternatora, alternator je opremljen i regulatorom napona (regler). Njegova funkcija je da ograničava struju punjenja koju alternator proizvodi, a sve u svrhu zaštite akumulatora i svih drugih potrošača od prenapona. Regler konstantno meri napon akumulatora i u skladu sa tim naponom reguliše pobudu rotora alternatora.
Pobudom (magnetisanjem) polova rotora pojačava se ili smanjuje magnetno polje, a samim tim i proizvedena struja, kako naponski (V) tako i strujno (A). Prvu pobudu alternator dobija preko kontrolne lampice punjenja, a kad motor (i rotor alternatora) postigne odgovarajući broj obrtaja koji je potreban za proizvodnju struje, pobudu preuzima regler koji se tada napaja iz namotaja statora preko još tri diode. Struja punjenja zavisi od napona i napunjenosti akumulatora i broja obrtaja rotora, dok je napon uvek u određenim granicama, najčešće od 13,8 - 14,2 V.
Ako je akumulator prazan, onda to regler "oseti" i daje rotoru punu pobudu da bi što pre napunio akumulator. Takva puna pobuda stvara jako magnetno polje, što je opterećenje za radilicu motora, što se može odraziti kao pad broja obrtaja radilice i nemiran rad motora ili čak i gašenje motora na ler-gasu. Kod motora sa elektronskom kontrolom rada, broj obrtaja se automatski povećava da nadvlada opterećenje alternatora. Svako opterećenje radilice, tj nadvladavanje tog opterećenja se plaća povećanom potrošnjom goriva.
Kao što se vidi iz priloženog, stator alternatora ima tri zavojnice u kojima se indukuje NAIZMENIČNA struja - dakle alternator je u svom prvom stepenu generator NAIZMENIČNOG TROFAZNOG napona od oko 120V (kada bi rotor konstantno dobijao 12V tj. bio bi max. namagnetisan).
Zašto tri zavojnice?
Radi tzv. peglanja napona - svaki ciklus ima jedan vrh iliti peek a sa tri zavojnice su ti vrhovi ispeglaniji. Bilo bi idealno da je još više zavojnica, ali bi to naravno previše zakomplikovalo konstrukciju alternatora.
Da bi se u zavojnici indukovala struja, kraj nje mora prolaziti magnet - u ovom slučaju je to elektromagnet rotora koji dobija struju preko četkica reglera.
REGLER je istovremeno spojen i na stator i na rotor alternatora. To je elektronski sklop koji je fabrički podešen da reguliše napon alternatora na nekih 14-15V, a to radi po principu merenja napona statora. Ako napon statora pada, istovremeno pojačava napon u rotoru koji postaje jače namagnetisan i povećava napon i struju u statoru. Ako napon raste, smanjuje napon rotora i održava napon u granicama za koje je rađen. To najviše dolazi do izražaja kod promene broja okretaja motora, a sa time i broja okretaja samog alternatora.
Moramo imati u vidu da sam alternator ima nekoliko puta manju remenicu od remenice radilice preko koje se pogoni, pa je zato i broj obrtaja alternatora nekoliko puta veći od broja obrtaja motora.
Dakle imamo trofazni naizmenični napon na izvodima statora. Ti izvodi su spojeni na 3 puta po dve ispravljačke diode na diodnom mostu, gde se trofazni naizmenični napon pretvara u "jednofaznu" istosmernu struju od nekih 14 V potrebnu za rad uređaja u autu.
Alternatori se razlikuju po maximalnoj struju koju mogu dati pod punim opterećenjem - u ovom slučaju je to 85A na 14V. Naravno postoje jači i slabiji alternatori, zavisno od modela auta i količini uređaja u autu.
Kada se okrene kontakt-ključ, a motor se jos ne pokrene, mora sijalica u obliku akumulatora na instrument tabli da zasvetli. Posle pokretanja motora, alternator se pobudjuje. Tada se sijalica gasi, sto je znak da je alternator proradio i da daje struju. Ako se sijalica ne ugasi posle paljenja motora, ili se upali u toku vožnje, nešto nije u redu sa alternatorom, i prestaje da daje struju. Ako se lampica ne ugasi ni pri većem broju obrtaja motora, to je znak da postoji smetnja ili u alternatoru ili u regleru.
Najčešći kvarovi alternatora su istrošene četkice - svetli lampica u obliku akumulatora na instrument tabli, auto sve teže pali dok na kraju neće uopšte da upali, jer bez proizvodnje struje iz alternatora, sva struja se crpi iz akumulatora.
Drugi ređi kvar je pregorevanje dioda ili jedne od njih. Najčešće se to događa usled prejake potrošnje struje, koju alternator na može isporučiti (npr jaka muzika) ili usled prašine koja sprečava hlađenje dioda. U tom slučaju opet se ne puni akumulator i svetli ili treperi lampica na instrument tabli.
Treći najčešći kvar je zujanje ležajeva, najčešće prednjeg koji je naopterećeniji jer preuzima silu nategnutog klinastog remena preko remenice, ili zbog vode i vlage koje znaju ući u ležajeve usled oštećenih semeringa ležaja.
Četvrti mogući kvar je zujanje remenice. Najčešće se čuje prilikom paljenja, pa se taj zvuk kasnije izgubi. Nastaje najčešće usled istrošenosti remenice, posebno remenice sa gumom, dok kod remenice sa kvačilom se to redje dešava.
Najređi kvarovi su pregorevanje zavojnice statora ili još ređe rotora, što je opet posledica prevelikog opterećenja.
Generator ili u žargonu alternator se sastoji od sledećih delova:
1. STATOR
2 ROTOR
3. DIODNI MOST
4. REGULATOR NAPONA S ČETKICAMA
5. PREDNJI I ZADNJI POKLOPAC
6. LEŽAJEVA (SPOLJNOG I UNUTRAŠNJEG)
7. KUĆIŠTE
8. REMENICA