VW Klub

VW - Forum => VW tehnički kutak => Temu započeo: SKYLINE Januar 12, 2013, 02:08:54 posle podne

Naslov: VANKEL motori
Poruka od: SKYLINE Januar 12, 2013, 02:08:54 posle podne
Otvaram temu vezane za Vankel motore jer sigurno ima dosta ljudi koji nisu čuli za te motore i ne znaju po kom principu rade pa koga zanima neka čita biggrin

VANKELOV motor predstavlja tip motora sa unutrašnjim sagorevanjem specifične konstrukcije (bez klipova) koji transformiše pritisak u rotaciono kretanje.Sva četiri koraka karakteristična za motore sa unutrašnjim sagorevanjem (ubrizgavanje, sabijanje i paljenje goriva i naknadno izbacivanje gasova) se vrše u kućištu ovalnog oblika u čijem „centru“ se nalazi rotor u obliku reloovog trougla. Ovakva konstrukcija čini ovaj motor kompaktnim, dakle manjim i značajno lakšim u odnosu na standardne motore sa unutrašnjim sagorevanjem pri čemu uravnoteženo isporučuje snagu i to pri velikom broju obrtaja.
Ovaj motor je osmislio nemački inženjer Feliks Vankel. Razvoj ovog motora je započet početkom 1950-tih i prototip je završen 1957.
Zahvaljujući svom kompaktnom dizajnu motor se koristi za pokretanje raznih vozila i mašina kao što su automobili (uključujući i trkačke automobile), avione, vodene skutere, motorne testere.Od automobilskih kompanija Mazda se ističe po čestoj upotrebi ovog motora .
Interesovanje za ovaj motor poticalo je od činjenice da je izuzetno tih.Osim toga, motor je mnogo pouzdaniji od konvencionalnih motora usled toga što ima manje pokretnih delova (najčešće ima samo tri pokretna dela dok motori sa klipovima imaju preko 40).u svojim vozilima.
Kupci Mazdinih modela sa ovim motorom naročito su hvalili nizak nivo buke koji su automobili proizvodili.
Motor ‘Renesis’ je predstavljen 2003 u modelu RX 8.U njemu su portovi za izduvne gasove i ubrizgavanje goriva pomereni sa periferije kućišta rotora na strane, čime je omogučena upotreba većih portova, bolji protok vazduha i isporučivanje veće snage. ’Renesis’ može da proizvede 238 konjskih snaga (177 kW), pri čemu je smanjena potrošnja i emisija štetnih gasova (koji su kod ranijih modela bili problem) i dodatno je povećana pouzdanost. Radna zapremina ovog motora je 1,3 litara.

KONSTRUKCIJA

U Vankelovom motoru, tipičan četvorotaktni ciklus (Otov ciklus) se odvija u prostoru između trostranog, simetričnog rotora i unutrašnjosti kućišta.U osnovnom modelu Vankelovog motora sa jednim rotorom, ovalno kućište okružuje rotor koji je oblika sličnog obliku reloovog trougla.Ovakav obik rotora je rezultat težnje da se smanji radna zapremina motora i da se poveća odnos između maksimalne i minimalne zapremine svake od tri komore u toku jednog ciklusa.

Odatle, simetrične stranice ( koje spajaju vrhove rotora ) imaju najveće moguće ”ispupčenje” a da pritom nijedna strana rotora ni u jednom trenutku ne dotiče unutrašnjost kućišta.
Četvorotaktni motori sa klipovima izvrše jedno sagorevanje goriva po cilindru na svake dve rotacije kolenastog vratila dok svaka komora za sagorevanje (komora odgovara jednom klipu) u Vankelovom motoru izvrši jedno sagorevanje na jednu rotaciju rotora (rotor odgovara kolenastom vratilu).Dakle, kod Vankelovog motora dok rotor izvrši jednu rotaciju izvrše se tri sagoravanja.Ovo za posledicu ima da Vankelov motora isporučuje veću snagu od motora sa klipovima slične redne zapremine.
Vankelovi motori mogu da rade na većem broju obrtaja od odgovarajućih motora sa klipovima usled toga što oni nemaju delove koji rade u takvim režimima da dolazi do zamora materijala odnosno delove koji su pod velikim opterećenjem kao što je to slučaj kod standardnih motora (kolenasto vratilo, veze između vratila i klipova).Vankelovi motori koji se koriste u trkačkim motorima rade i na brzinama od 10000 obrtaja/minutu.
Najteži problem koji su inženjeri trebali da reše kako bi napravili pouzdan Vankelov motor je problem koji se odnosi na činjenicu da se kod Vankelovog motora svaki od četiri ciklusa odvijaju u zasebnim komorama.To za rezultat ima da se različiti delovi motor nejednako zagrevaju.
Ovaj problem se donekle prevazilazi vodenim hlađenjem tako što voda cirkuliše kroz komore koje okružuju sam deo motora u kojem se odvija četvorotaktni ciklus.Ovo za rezultat ima prenošenje toplote sa toplijih na hladnije delove motora čime se sprečava nejednako zagrevanje a samim tim i neravnomerna ekspanzija pojedinih delova usled povišene temperature. Kod motora sa klipovima čitav Otov ciklus se odvija u jednom klipu pa oni nemaju ovaj problem.

MATERIJALI
Za razliku od motora sa klipovima, gde se nakon sagorevanja i izbacivanja gasova cilindar hladi samim ubrizgivanjem smeše goriva i gasova (naravno ovo nije jedini oblik hlađenja) , kućište Vankelovog motora je stalno više zagrejano sa jedne strane, što vodi visokim temperaturama na strani gde se vrši paljenje smeše i nejednakoj termalnoj ekspanziji. Da bi motor bio pouzdan, osim sistema vodenog hlađenja, problem se rešava i korišćenjem egzotičnih legura i keramike.Upotreba ovakvih materijala je moguća upravo zahvaljujići jednostavnoj konstrukiji Vankelovog motora.

PREDNOSTI
Vankelovi motori su znatno manji, lakši, i imaju manje pokretniih delova nego ekvivalentan motor sa klipovima. Na primer, usled toga što se rotor nalazi direktno na osovini više nema potrebe za upotrebom delova koji su bili pod velikim naprezanjima (koji su samim tim bili kratkog veka) što ove motore čini pouzdanijim.
Veličina i oblik Vankelovog motora omogućavaju veću slobodu pri konstruisanju šasije automobila, odnosno oblik motora dozvoljava izradu aeorodinamičnije šasije.
Konstrukcija ovih motora obezbeđuje isporučivanje izvesne količine snage čak i kada dođe do teškog kvara, dok bi motor sa klipovima gotovo sigurno odmah prestao sa radom.Ova osobina je veoma bitna kod primene u avio-industriji

MANE
Osnovni nedostatak Vankelovih motora je povećana potrošnja goriva.Međutim, u najnovijem modelu ove vrste motora ‘Renesis’ ovaj problem je rešen nizom konstrukcijskih unapređenja. Sada motor pri radu troši izvesne količine ulja pa korisnici ovih motora moraju periodično da dodaju male količine ulja u motor. Ali i pored ovog dodatnog izdatka Vankelovi motori su sada znatno ekonomičniji.

Na kraju Mazdin Vankelov motor koji koristi model RX-8 ima 2 rotora, ukupna zapremina motora je 1308 kubika. Maksimalna snaga je 231 ks (170kw) na 8.200 obrtaja a vrte se do čak 10.000 obrtaja. Najveći obrtni momenat je 211 Nm na 5.500 obrtaja. Glavni nedostaci su prevelika potrošnja goriva oko 20 l i to što se često doliva ulje u motor tj. troši puno ulja.

Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: RUS Januar 12, 2013, 02:32:20 posle podne
Postoje 3 verzije ovog motora 1.3 od 250, 240 i 193 Konja.
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: GT267 Januar 12, 2013, 03:31:10 posle podne
Rotary Engine (http://www.youtube.com/watch?v=6BCgl2uumlI#)
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: Hard_Core_Golf Januar 12, 2013, 04:27:39 posle podne
Prvi put za vankela iliti rotary engine sam cuo kao klinac neke 2002-3 kada  sam igrao Gran Turismo 3 na play satation-u vozio sam Mazdu 787b i bilo mi je jako cudno kako je  mogao auto sa 2.600ccm da razvija 700hp i da se takmici na le manu. I da pisalo je nesto cudno 4xrotary engine??? kao wtf je ovo ali nema veze jako dobro ide...
sledeci susret mi je bio u srednjoj skoli tj masinskoj, koju sam zavrsio gde smo imali maketu , poprecni presek jednog silindra.
Uzivo sam ga video samo na mazdi RX8 i NSU-u Ro80.

na leru radi ko pokvarena :D
Mazda 787B - Special Sound (http://www.youtube.com/watch?v=6NckAj8YVXw#ws)
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: 2busy Januar 12, 2013, 06:10:28 posle podne
Znači onaj Rotary klub što skuplja donacije u svakom gradu,to znači svi voze aute sa ovim motorima.Opasno! biggrin
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: pimbe Februar 15, 2013, 04:12:44 pre podne
Rotary club je slican Masonskom udruzenju i nema veze sa Vankelom ;)
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: ortodox09 Februar 15, 2013, 10:10:52 pre podne
Čuo sam da RX8 ima neki opičen motor u sebi, ali nisam znao da se o ovome radi. Bravo za temu.
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: 2busy Februar 15, 2013, 12:09:47 posle podne
@Čika Kinez  Znam,zato sam i stavio smajli.   lollol
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: saleee Februar 15, 2013, 01:21:03 posle podne
Msl šta reći za VANKEL i još kad čuješ nešto poput ove RX7 wub

http://youtu.be/5NZmUkA5rGQ (http://youtu.be/5NZmUkA5rGQ)
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: Artur Februar 15, 2013, 02:12:27 posle podne
Bravo za klip, ovi Japanci su zaista *ludi*  tapsac
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: Hard_Core_Golf Februar 15, 2013, 06:58:41 posle podne
Ovo su pocetci vankela:
Original NSU RO 80 vidio translated to engiish (http://www.youtube.com/watch?v=yvri-fUNRyk#)
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: GILE_GTI Februar 15, 2013, 06:59:36 posle podne
NSU RO 80  1000 kubika 115 konja....
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: TTS Februar 15, 2013, 10:18:39 posle podne
RO 80 je pokopao NSU,jer su motori crkavali ko muve,ali da je bio revolucionaran za to vrijeme,jest. Ro 80 je bio čak izabran i za Evropski automobil godine,kad je predstavljen. Japanci (Mazda) je kasnije uspjela riješiti proobleme sa zaptivkama,ali je ugrađivan samo u RX modele. I još par pojašnjenja,večina tih Mazdi RX7 koje se voze po raznim drift i ostalim utrkama,nema u sebi originalni Wankel motor,nego redne ili V  motore.
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: st.giappe Februar 16, 2013, 12:58:22 pre podne
http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_C111 (http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_C111)


Mercedes je 1969 isprobao taj motor video da je sranje, (ima konja malo kubika ali jednostavno crkava), i sva autorska prava prodao mazdi koja je trenutno jedina sa autorskim pravima za VANKEL engine.......

I naravno 44 godine kasnije ga nije doterala da normalno trosi gorivo i da ne trosi ulje i da ne crkne na 70000km.......
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: -CARBON- Februar 20, 2013, 12:14:07 posle podne
cuo sam nedavno da je Mazda izbacila Wankel motor iz RX7 ;)
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: TTS Februar 20, 2013, 10:38:08 posle podne
RX7 se ne proizvodi više od 10 godina,naslijedio je RX8 i u njemu je Wankel motor...
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: st.giappe Februar 20, 2013, 11:01:00 posle podne
tako je!!!!
Naslov: Odg: VANKEL motori
Poruka od: shvexoman Februar 21, 2013, 09:24:30 pre podne
dzaba sve to kad ne moze na lož ulje da ide