VW Klub
VW - Forum => Razne Teme => Temu započeo: Ivan Septembar 06, 2012, 11:29:38 pre podne
-
Sve je više zagovornika ukidanja non-stop upaljenih kratkih svetala tokom vožnje u Srbiji jer je „poboljšana uočljivost” rešena u međuvremenu – drugim merama
Postojeća odredba Zakona o bezbednosti u saobraćaju koja propisuje obavezno upaljena kratka, dnevna ili svetla za maglu tokom vožnje danju, uskoro bi mogla da bude promenjena. Kako za „Politiku” kaže Stojadin Jovanović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, ukoliko većina nadležnih za problematiku bezbednosti saobraćaja bude za promenu ove odredbe zakona, predstojećim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi u parlamentu mogao da se nađe u narednih nekoliko meseci, ona bi bila ukinuta, tačnije – redefinisana. Izmenama bi se, najverovatnije, odredilo da su upaljena svetla na vozilu samo „ostave” tokom dnevne vožnje kao obavezna u uslovima smanjene vidljivosti. Tako je to, uostalom, regulisano u najvećem broju evropskih država.
– Već postoji inicijativa za promenu te zakonske odredbe. Siguran sam da ćemo u sledećem postupku izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja razmatrati ovo pitanje i u zavisnosti od toga predložiti parlamentu odgovarajuću izmenu. Procedura je krenula i nadam se da će u narednih nekoliko meseci, dok svi nadležni organi daju svoje predloge i mišljenja, biti doneta adekvatna odluka uzimajući u obzir i iskustva drugih zemalja. Različita su mišljenja pa ćemo videti koje će preovladati – kaže Jovanović.
On dodaje da je suština uvođenje obaveze upaljenih svetala tokom dnevne vožnje bila u tome da se poboljša uočljivost tih vozila na putu. To je, kako navodi, bila i doskorašnja praksa u najvećem broju evropskih država.
– U međuvremenu jedan broj država je napustio tu praksu jer se različitim drugim merama, kao što je smanjenje dozvoljene brzine, utiče na bezbednost u saobraćaju. Suština ukidanja obaveznih svetala tokom dnevne vožnje bila bi i ta što veliki broj vozila tehnički nije prilagođen da im svetla budu non-stop upaljena i sijalice im često pregorevaju. Sa druge strane, zagovornici ove inicijative navode razlog globalnog zagrevanja i zaštite životne okoline – objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, drugačijeg je mišljenja. On smatra da su apsolutno potrebna upaljena svetla na vozilima tokom celog dana, zimi i leti.
– Ona ne služe samo da bismo mi videli druge, već da bi i drugi videli nas. Brojne situacije ukazuju na to zbog čega je bitno da nas drugi blagovremeno uoče, recimo kada se vozač koji nam ide u susret odlučuje na preticanje. Ukoliko svetla nisu upaljena možda nas neće opaziti, naročito ako je reč o sivom metalik automobilu, koji se utapa u okolinu. To su teško uočljiva vozila. Takođe, vozila kojima su upaljena svetla tokom celog dana lakše su uočljiva i za pešake, naročite sa starije i slabovide osobe. Postoje mnoga naselja u Srbiji gde nema pešačkih prelaza, gde pešaci smeju da pređu kolovoz tek kada propuste sva vozila, pa su svetla bitna da bi oni blagovremeno mogli da ih uoče – objašnjava Okanović.
On dodaje da je polemiku – dnevna svetla da ili ne – propisom rešila Evropska unija.
– Donet je propis da sva vozila proizvedena u EU od februara 2011. godine moraju da imaju dnevna svetla. To može da bude LED svetlo, kao što je u slučaju skupocenih vozila, ali može da bude i druga vrsta običnih sijalica na jeftinijim modelima. Dnevno svetlo je zapravo pravo kompromisno rešenje, ono je jače od pozicionog, a slabije od oborenog svetla. Manja je potrošnja, uključuje se prilikom startovanja automobila i njegova namena je da vozilo bude uočljivo za okolinu – napominje Okanović.
On kaže da argumenti protiv uključenih svetala tokom dnevne vožnje – ne stoje.
– Tačno je da automobil troši više i da više zagađuje okolinu, ali to se isto dešava kada uključite radio i u mnogo većem procentu kada uključite klimu. Bitniji je ljudski život u saobraćaju, nego nešto veća potrošnja goriva – ocenjuje Okanović.
On upozorava da vozači, koji se odluče da sami ugrađuju LED svetla, moraju da imaju atest.
– Na ulicama se viđaju vozila, kojima su ugrađena sumnjiva i neproverena LED svetla, koja lepo izgledaju ali nemaju odgovarajuću funkciju. Ta vozila nisu uočljiva od drugih učesnika u saobraćaju sa najmanje razdaljine od 300 metara. Ona zbog toga mogu da budu isključena iz saobraćaja i upućena na vanredni tehnički pregled uz prekršajnu prijavu zato što nisu izvršili atest pre ugradnje – kaže Okanović.
Gde su obavezna svetla?
Tokom godine obavezno je da se upale dnevna svetla u BiH, Češkoj, Crnoj Gori, Danskoj, Estoniji, Islandu, Letoniji, Makedoniji, Norveškoj, Poljskoj, Rumuniji, Slovačkoj, Sloveniji i Švedskoj. Na auto-putevima i putevima izvan naselja, dnevna svetla obavezna su u Finskoj, Italiji, Mađarskoj, Portugalu i Rusiji, a preporučljiva na putevima u Nemačkoj i Švajcarskoj. U Grčkoj su tokom dana zabranjena, a u Francuskoj obavezna za motocikle.
Obaveza paljenja svetala samo u razdoblju zimskog računanja vremena pravda se ekološkim razlozima (smanjenje ukupne potrošnje, a time i manja emisija ugljen-dioksida), a saobraćajni stručnjaci smatraju da je svakako bolje imati upaljena svetla tokom svake vožnje, jer i sunčanim danima doprinose većoj sigurnosti saobraćaja te time smanjenju mogućih nesreća. Dnevna svetla su posebna svetla predviđena za vožnju danju, a za sada postoje uglavnom na automobilima više klase (pale se automatski čim se upali vozilo) i razlikuju se od kratkih svetala.
Autor: Danijela Vukosavljević
-
U međuvremenu jedan broj država je napustio tu praksu jer se različitim drugim merama, kao što je smanjenje dozvoljene brzine, utiče na bezbednost u saobraćaju.
Ja mislim da Srbija definitivno ne spada u taj 'jedan broj država'. Ako se uvede to da svetla trebaju da se pale samo u uslovima smanjene vidljivosti drotovima će se dati veća sloboda da maltretiraju vozače, jer kontam da će im se vidljivost iznenada smanjivati kad god budu neraspoloženi, nervozni ili malo više pohlepni.
-
neko je pokrenuo ovu priču u temi o Novom ZOBSu
-
Ljudi ja vozim skoro 3 meseca danju samo sa maglenkama i niko me za sada ne dira.
-
Ali to nema veze sa zakonom već sa dobrom voljom komandira i opuštenim pandurom koji te pušta. Čim naletiš za nekog koji zaustavlja zbog mita, a takvih ima jako puno, čak i da ti ništa ne nađe reći će ti svetla nisi upalio kako bi se ogrebao za jednu-dve crvene.
Može niko da te ne zaustavlja pet godina, a može i na prvoj krivini da te zaustavi. Samo tvoj izbor.
Zamisli mene policija nije zaustavila već duže od pola godine, pa sad da zaključim da ne trebam da registrujem kola uopšte kad mi niko ne gleda saobraćajnu. Ni zatamnjena stakla niko nije gledao, pa su u mesec dana kontrolisali kao ludi.
Takvo razmišljanje policiji najviše odgovara. 15 dana pljušte kazne, onda pola godine ništa, ovce se taman opuste i onda opet dve nedelje kazne i tako u krug.
-
hehehe wele kao i uvijek u pravu ... i ja sam za upaljena svijetla stalno s tim da u zakonu se napravi izuzetak (ako vec nije) koji omogucava koriscenje dnevnih svjetala onih malih grdnih kvadratica što blješte. Ko neće da trosi svijetla nek uzme to nije skupo kome ne je to ružno ili neće da koristi dnevna nego oborena nek ih koristi i tačka. Da su korisna korisna su i te kako .... nebrojeno puta sam primjetio vozilo sa sporednog puta ili sl koje ne obraća pažnju kako se uključuje recimo a sumnjam da bih ga inače pimjetio ... jedan od 100 primjera iz svakodnevne vožnje tako da je po meni ukidanje svjetala danju žalosno smiješna odredba koja drastično utiče na pogoršanje bezbjednosti u saobraćaju ;)
-
Stavljam ubodne led diode u pozicije, sa jedno 14 diodica, da me svi vide kad upalim samo poziciju. Što bi reko moj komšija "da ne trošim svetla" :) Ma u svakom slučaju je korisno itekako, treba ih paliti.
-
Bio sam protiv toga da svetla budu upaljena i danju, ali posto sam u medjuvremenu imao par situacija u kojima mi je bljesak tih svetala danju mozda spasio auto, da ne kazem zivot, sada sam apsolutno protiv ukidanja toga!
To je jako dobra stvar, pogotovo sto znam koliko mali procenat ljudi je, pre uvednja ovog zakona, palio svetla kad je kisa i smanjena vidljivost preko dana, jednostavno neodgovorni smo i j... nam se za sve i zbog toga bi velika greska bila da ukinu tu obavezu.
-
Pa i ja sam za to da signalizacija bude ukljucena danju na vozilu. Ali zar se bolje vide kineska dnevna svetla koja su u resetki branika takodje kao i svetlo za maglu??? I priblizno na istoj visini u vecini slucajeva...Zasto mora bas kratko da bude upaljeno?
-
Tako je Bobane,sto moraju da budu kratka upaljena i da mi auto trosi 8 litara kad moze 6 bez svetla , haha
Samo da je obelezen napred nekako.Po meni pozicija je nista,slabo je to a svetla spazis odmah.
-
Da vidis poziciju kod Gorana na bori... to svetli bre!
-
Pa i ja sam za to da signalizacija bude ukljucena danju na vozilu. Ali zar se bolje vide kineska dnevna svetla koja su u resetki branika takodje kao i svetlo za maglu??? I priblizno na istoj visini u vecini slucajeva...Zasto mora bas kratko da bude upaljeno?
Zato sto ko je donosio taj zakon bio je prvenstveno vodjen punjenjem budzeta, a ne bezbednoscu, ekologijom i ekonomijom. Klasicno su prepisali neki zakon od pre 10ak godina kao sto sve rade. Cenim da niko od njih nije strucan ni dva posto, jer u toj Vladi lekari rade kao ministri gradjevine, balerine kao ministar kulture itd itd. Zamisli kako su rasporedjeni oni ispod njih, bas ti koji su prepisali zakon.
E sad ODNEKUD se pojavljuje prica da se dnevna svetla da ugase jer su bespotrebna. Deluje mi na novinarsku kafansku pricu zeljni senzacija, a realno od uvodjenja do danas se NISTA nije promenilo. Nista sto bi nateralo "strucne" sluzbe da promene misljenje.
Da se neko potrudio mogao je da isprati novosti na svetskom planu, pa da vidi da nova dnevna svetla male potrosnje struje mogu naknadno da se ugrade na sva vozila, a samim tim imaju malu exploataciju popratnih delova na vozilu. Imali bi i bezbednost i ekonomicnost i ekologiju. Ali krkanluk po restoranima je ipak vazniji...
-
Nisam ulazio u detalje oko ovog propisa i ne znam u kom je zakonu. A da li je konkretno propisano da moraju da se koriste kratka kao dnevna svetla ili nije? To me zanima. mahac
-
Član 77.
Danju, na motornom vozilu za vreme vožnje u saobraćaju na putu, moraju da budu uključena
kratka, odnosno dnevna svetla.
Pa sad ti razmisljaj da li se misli da su kratka = dnevno
ili
moras da imas kratka ili neka druga (nabudzena) koja se klasifikuju kao dnevna
Kako god da okrenes maglenka po zakonu nije dnevno svetlo.
-
sex do mile volje
-
Ne, ne , tumacenje ovog clana je da na vozilu moraju biti ukljucena kratka svijetla ili specijalna, namjenska dnevna svijetla koja posjeduju novija auta. . . Znaci u ovom clanu kratko svijetlo nije isto sto u dnevno svijetlo. . . Maglenka ne smije biti ukljucena po danu osim ako vremenski uslovi to ne zahtijevaju, kao ni nocu naravno, zna se za sta maglenka sluzi. . .
-
"kratka, odnosno dnevna svijetla" = kratka ili dnevna ako ih ima na vozilu ;)
maglenka samo u slucaju smanjene vidljivosti
sve je jasno definisano bez ikakve zablude .... e sad dal je sam zakon logikom nekom pisan u to sumnjam biggrin
-
Ja bih jedino stavio neka dnevna svijetla da kratkim ne gorim plastike na faru, jedino zbog toga mi smeta sto moraju svijetla da se pale i preko dana, A u potpunosti podrzavam taj zakon, iskreno u gradu to bas i nije toliko potrebno kao na otvorenom putu, koliko puta ima auta u suprotnom pracu da imaju takvu posranu boju da ga nemozes uociti a kad ima svijetla onda jeto jelte lakse....
odoh boli me zub...
-
Član 79.
Za vreme magle, na motornom vozilu moraju da budu uključena kratka svetla, odnosno svetla za
maglu ili obe vrste svetala.
Zadnje svetlo za maglu upotrebljava se samo po magli ili u slučaju smanjene vidljivosti
Za upaljene prednje maglenke tokom dana, po zakonu ne mogu ti ništa
-
Znaci to za maglenke prednje su promenili kad su doneli zakon o dnevnim svetlima posto su pucali prijave za njih ranije-ako nema magle.
-
Wele, za upaljene prednje maglenke ti ne mogu nista po magli, a kad magle nema, odnsto kad nije smanjena vidljivost mogu da te kazne. . .
-
i ja sam cuo da moze sad sa upaljenim maglenkama da se vozi u sred bela dana i da nemogu te panduri kazniti za to
-
Pišu za maglenke po danu pa sve zvoni ovde po Vršcu, 5000 rsd...
-
;), u zakonu nidje nije naznaceno da kao opcija mogu doci upaljene maglenke danju kad nije smanjena vidljivost.. . Tako da, kazna u CG je 20 eura. . .
-
Wele, za upaljene prednje maglenke ti ne mogu nista po magli, a kad magle nema, odnsto kad nije smanjena vidljivost mogu da te kazne. . .
Kod nas ne mogu da ti pisu kaznu za prednje maglenke, ako imas i zadnje svetlo za maglu, e onda mogu. Rekao mi drugar, novopeceni pandur. biggrin
Znam da su ranije jurili ove sto pale maglenke, ali vise ne. Cak su poceli i oni na maricama da pale.
-
Znaci to za maglenke prednje su promenili kad su doneli zakon o dnevnim svetlima posto su pucali prijave za njih ranije-ako nema magle.
Pa kad je promenjeno ili naglaseno ne znam niti je bitno. Sad je ovako kako sam citirao.
Wele, za upaljene prednje maglenke ti ne mogu nista po magli, a kad magle nema, odnsto kad nije smanjena vidljivost mogu da te kazne. . .
Mogu da me povuku za paju, veruj mi da ne mogu da me kazne. Uskoro se nadam da cu konacno namontirati ove specijalne led u maglenku i nek pokusaju. Ne znam kakav je ZOBS u CG, ali u Srbiji je ovakav. Ne pise da je zabranjeno i naglasava se samo za zadnja. Cisto ko suza.
Pišu za maglenke po danu pa sve zvoni ovde po Vršcu, 5000 rsd...
Ovce nek placaju kad ne znaju ZOBS. Problem je sto oni misle da policija zna zakon, pa se poklope usima. I ja sam naucio ZOBS kad sam primetio da me pokusavaju kazniti za budalastine. Evo pre mesec dana u Ljigu me zaustavise neka dva gusara krenuli da mi pisu preticanje preko pune linije (nema blage veze o preticanju). Ja ih ispreskacem da nisu znali kako se zovu i puste me. A samo zato sto oni ne znaju svoj posao vec improvizuju i kad naidju na nekoga ko zna i kad im pruzi argumente onda krenu da mucaju.
-
evo kako je to u ZOBS CG definisano ako nekog zanima
Član 82
Po magli, vozač vozila na motorni pogon mora na vozilu da ima upaljena oborena svijetla za osvjetljavanje puta ili svijetla za maglu ili oba svijetla istovremeno.
Svijetla za maglu upotrebljavaju se samo po magli ili u slučaju smanjene vidljivosti.
Svijetla za maglu koja se nalaze na prednjoj strani vozila mogu biti bijele ili žute boje, a na zadnjoj strani crvene boje.
-
Moze li mi neko proslediti link gde mogu skinuti posednji vazeci ZOBS kod nas.... mahac
-
http://www.mup.gov.rs/cms_lat/sadrzaj.nsf/zakoni.h (http://www.mup.gov.rs/cms_lat/sadrzaj.nsf/zakoni.h)