Takozvano vozacko sveto pismo
ŠTA DA URADIMO DA SMANJIMO ŠANSE DA NAM SE NEŠTO DESI?
Evo "par" saveta, uglavnom iz ličnog iskustva, jer sam se na nesreću nagledao svačega:
1. Osnovno pravilo vožnje: kočenje i skretanje ne idu zajedno.
Možeš da radiš ili jedno ili drugo, ali nikako i jedno i drugo. Ovo treba svako od nas da shvati najozbiljnije. Jednom kada uđeš u krivinu prebrzo, bilo kakav dodir kočnice će auto naterati da izleti iz krivine. Ako vidite da ste prebrzo ušli u krivinu, najbolje je čvrsto stisnuti volan i pažljivo usmeriti auto tamo gde vam treba, ali BEZ kočnice! Ovo je inače i pravilo koje se prvo uči u mnogim školama bezbedne vožnje. Takođe, ako vozite po klizavom putu, ili snegu, onda je svakako potrebno da prvo usporite toliko da znate pouzdano da ćete moći da skrenete. Normalno, ovo pravilo se odnosi na preko 90 % slučajeva, jer prosečna starosna dob naših vozila je preko 12 godina. Ovo pravilo se ne odnosi na nova vozila sa ugrađenim ABS, ASR, APS, ASSYST, 4WD, EBV, ESP, GPS, RDS, TIPTRONIC, TEMPOMAT ... uređajima.
Neki od ovih "pametnih" uređaja na razne načine pomažu sprečiti katastrofu u ekstremnim situacijama (kočenje, vožnja u krivinama, proklizavanje...). Ako ništa drugo, na vozača i saputnike deluju umirujuće i daju osećaj sigurnosti.
Upravo to i predstavlja potencijalnu opasnost za sigurnost vožnje! Upravljanje vozilom u koje su ugrađeni svi, ili deo ovih uređaja, zapravo može dovesti do lažnog osećaja sigurnosti , daleko opasnijeg od rizika za koji su osmišljeni i napravljeni.
Zapamtite, svi "pametni" uređaji ne mogu nikako nadomestiti nesigurnu ili nepažljivu vožnju. Ni jedan uređaj na vozilu ne može u potpunosti ispraviti grešku vozača, nesigurnu, opasnu ili nepažljivu vožnju, preveliku brzinu, premal razmak između vozila, nastanak "akvaplaninga" (gubitka kontakta između gume i asfaltne površine zbog vode na kolovozu), grešku upravljačem i slično. "Pametni" uređaji nisu samostalan dodatak za sigurnu vožnju i ne mogu samostalno pružiti odgovarajuću zaštitu! Ne precenjujte tehnička rešenja i karakteristike vašeg vozila.
2. Brzina ne ubija! Ubija razlika između brzine vozila i onog u šta vozilo udara. To znači da možeš da voziš svega 50 km/h i da pogineš ako pređeš u suprotnu traku. Jer, ako onaj u suprotnoj traci ide isto 50 km/h, onda je Vaša zajednička brzina 100 km/h, a to ni jedan automobil ne može da podnese bez izuzetno ozbiljnog oštećenja.U suštini, isto bi bilo kao i da se zaletite u zid brzinom od 100 km/h.
3. Niko ko je zaspao za volanom (upravljačem) nije znao da je zaspao. Ja sam jedan od retkih na ovom svetu koji je živ i može da ispriča svoju priču kako izgleda stvarno zaspati za volanom: jednostavno vi vidite put ispred sebe, mislite da vozite, a u stvari spavate i sanjate. Mene je probudila buka koju je auto počeo da pravi kada sam počeo da slećem sa puta. Srce mi je odjednom zalupalo. Momentalno sam se probudio i šokirao kada sam primetio da uopšte nisam na putu !!! Tek tada sam video šta znači "zaspati za volanom". Mislim da oni drugi kojima se to desilo kao meni, nisu preživeli da bi mogli da ispričaju koliko je to opasno. Zato osnovno pravilo: ako dođe umor dotle da vam se oči sklapaju, koči, stani i traži prvo mesto gde možeš da izađeš sa puta - parking, benzinsku pumpu, bilo šta. Nemoguće je prevariti san za volanom !!!
Ni hladna voda, ni glasna muzika ništa ne pomaže!!!
4. Auto MORA da bude uvek savršeno ispravan! Kod nas ljudi imaju opušten odnos prema svemu pa i prema tome, zato imamo najveću stopu smrtnosti u Evropi u saobraćajkama - jer smo kao narod nepažljivi. Najosnovnije su kočnice, i ako se bilo kakav zvuk čuje iz njih, naročito kada sporo vozite i ne pritiskate kočnicu mnogo, to je znak da su pakne istrošene - namerno ih tako prave da daju blagi škripeći zvuk kada su pri kraju. Ispravne kočnice znače da auto ni malo ne vuče u stranu kada kočite. Ako vuče - pravo kod majstora. Takođe, auto ne sme da vuče kada ne držite volan - mora da ide sasvim pravo i volan mora da stoji pravo.
Kada stanete ispred nekog staklenog izloga kao na pumpi, vi uključite svetla, pa žmigavce, pa sva četiri, pa duga svetla, pa se okrenite pa proverite štop svetla ... sve će se lepo videti u izlogu kao u ogledalu - traje par sekundi, a ne morate da izlazite iz kola. Verujte mnogo znači da vi vidite, a takođe i da budete viđeni.
5. Najviše ljudi tj. dece pogine kada neko ide u rikverc i ne uspe da ih vidi! Zato mnoga nova vozila imaju ugrađene kamere pozadi. Znači kada idete u rikverc, najveće su šanse da ubijete nekoga. Ne treba vam ta vrsta krivice. Zakonom je okarakterisano da kretanje vozilom unazad spada u red dosta opasnih radnji, jer je preglednost iza vozila nedovoljna.
6. Uvek imajte najbolje gume, one koje dobro prijanjaju i po mokrom. Prednje dve moraju da budu isti model i isto stare. Zadnje dve takođe. Najbolje da su sve četiri iste i da ih rotirate sa vremena na vreme kod majstora. To što imate malo jeftinije gume, pa malo i istrošene ( ćelave ), može da vas košta presudnih par metara kočenja, a to može da vam spasi život. Da li je Vaš život vredan par evra? Dobro razmislite!!!.
7. Kada kočite po klizavom, ako nemate ABS ili neki od onih "pametnih" uređaja, onda čak nije loše isprobati to na nekom parkingu da biste stekli osećaj kako se koči po klizavom - uglavnom ćete morati da zakočite pa pustite pa opet zakočite itd... ili da jako vešto kočite na ivici proklizavanja. Ali ako na klizavom bez ABS-a, agresivno nagazite kočnicu, auto će da prokliza kao da niste ni kočili, ili će se zaneti ...
A oni koji imaju ABS, da se ne zavaravaju, zaustavni put sa ABS-om po klizavom terenu je duži od zaustavnog puta bez ABS-a.
8. Ako neki auto u susednoj traci stoji, pažljivo prođite pored njega. Svojim očima sam video, a i veštačio sam u predmetima kada je neko zgazio čoveka ili dete koji je odjednom izašao ili istrčao ispred auta koji je stajao, dok je ovaj drugi protutnjao pored njega jako blizu i jako brzo. Čak i da ovaj nije kriv što je prošao tako brzo, mislim da je najgore kada neko pogine, a da ne govorimo o tome što treba drugoga nositi na savesti ...
9. Ne vozite pod pretpostavkom da svi voze kao vi. To jednostavno nije istina. Među vozačima ima: narkomana, pijanih, bolesnih, starih, bez naočala, nervoznih, ludih... Umetnost vožnje je prepoznati ko kako vozi i izbeći one najopasnije. Čim vidite da neko vozi malo lošije, shvatite da taj samo "čeka" da napravi neki sudar. Što dalje od njega - najbolje malo usporiti i dozvoliti mu da nam odmakne. Ovo čak može da se vidi po tome da li mu auto ide levo-desno, koliko uspeva da nacentrira auto da mu bude u njegovoj traci itd.
10. Znam za sudare koji su se desili zato što se čovek zagrcnuo. Piješ recimo vrelu kafu ili ledenu koka-kolu, srkneš malo, i uleti ti pravo u grlo dok voziš. Odjednom suze u očima, ništa ne vidiš, boriš se za vazduh, i tvoje reakcije u vožnji su kao da malo dete... ako neko pored tebe napravi glupost, nema šanse da dobro odreaguješ. Ja sam super oprezan kada pijem bilo šta u kolima ( normalno alkohol ne pijem dok vozim ). To radim samo kada vozim polako i kada nema mnogo automobila oko mene.
11. Vraćamo se na pravilo br.2: ako je razlika u brzini ta koja ubija, onda udarac u auto koji stoji predstavlja istu opasnost kao udarac u zid. A auto koji je naglo zakočio ili udario u auto ispred sebe je isto što i "auto koji stoji" (zavisi kakav mu je gepek i šta mu je u gepeku naravno). Ne uspeš li da zakočiš, teško ćeš preživeti pri nekoj brzini kojom se ide na auto-putu. Zato jako važno pravilo: uvek moraš da održiš najmanje dve sekunde razmaka do automobila ispred sebe - pri bilo kojoj brzini! Ljudi se lako opuste, i vremenom počinju sve bliže da prate auto ispred sebe, i zaborave da ne bi stigli da ukoče kada bi se nešto desilo.Uvek razmišljajte ovako: kada bi ovaj ispred mene nekim čudom odjednom stao - kao ukopan - da li bih ja stigao da stanem i da ga ne udarim? Uglavnom je odgovor - ne. Ne bavite se time koliko je moguće da se taj ukopa jer uvek ima načina: ispalo nešto na put, neko drugi ispred njega je stao a ovaj ga nije video pa se "zakucao", rupa na putu ...
Ako imaš izuzetne reflekse možda možeš da staneš na vreme ako ti je razmak do auta ispred samo 1.5 sekunda. Ako si bliže od toga, sigurno nećeš stati na vreme.
Ima par pametnih nalepnica na vozilima koja sustižemo kao npr. "AKO OVO MOŽEŠ DA PROČITAŠ, ONDA SI ISUVIŠE BLIZU MENE"
12. Kolovoz je najklizaviji kada: ima leda na njemu, ima snega na njemu, i kada počinje blaga kišica. Govorimo o onoj kišici koja je izmešana sa prašinom i malo masti iz asfalta. Ne možete da zamislite koliko je to klizavo.
Takođe su opasno klizavi: bela boja na asfaltu kada je malo mokra (recimo naglo kočite na pešačkom prelazu i BUM! ode pešak pod točkove), tramvajske šine po gradu kada su mokre... Šljunak je jako opasan kao i led, pa čak i loš kolovoz koji se truni...
13. U stilu ovog broja 13: Uvek razmišljaj o najgoroj mogućnosti! Pošli ste negde na dalji put. Šta ako mi pukne guma? Šta ako mi nestane benzina, a napolju je -20 C? Šta ako imam benzina a napolju snežni smetovi i moram da prenoćim u kolima? Imam li vode? Hrane? Nešto toplo? Ne zaboravite, u vozilu bi trebalo imati sveću. Upaljena sveća u vozilu može podići temperaturu za najmanje 10 stepeni.
14. Uvek kada stanete bilo gde, gde ima auto ispred vas, potrudite se da mu bez problema vidite zadnje točkove. To znači da imate dovoljno mesta da ga zaobiđete ako treba.
15. Obećajte sebi da vam je najvažnije u vožnji da budete živi i zdravi i da ne kršite pravila i da sve ostalo, ali BAŠ SVE dolazi na zadnje mesto. Ako beba plače - neka plače dok ne stanete, ništa joj od plača neće biti. Ako se žena dere, neka se dere, raspravićete kasnije. Ako prolazi dobra "ženska" ulicom, neka je, gledaćete kada se šetate, a ne kada vozite. Ako ste promašili izlaz sa autoputa - neka, nema kreativnosti u tim situacijama već nastavite pravo. Uvek, šta god da se desi - nastavljate pravo pa tek onda gledajte da li ima neki izlaz da biste se okrenuli. Ali nikada ne sme vaša greška da vas navede da napravite još veću grešku.
16. Čvrsto držite volan na 10 do 2, eventualno na 11 i 1 sat. Nikada ne znate da li ćete naići na opasnu rupu, ili na neku drugu prepreku, prema tome čvrsto sa volanom i uvek sa obe ruke.
17. Ako auto gubi kontrolu, ne smete naglo reagovati već čvrsto držeći volan blago usmeravajte ga tamo gde biste želeli da on bude!
18. Nikada ne skidajte pogled sa puta, naročito ako je gužva oko vas. Mnogi su poginuli dok su stavljali kasetu, CD ili menjali stanicu na radiju...
19. U magli se jako mnogo gine. Prilagodite se magli! Kako se gine? Tako što uletite kao u oblak magle i nemate vremena da usporite. Zato, ako je magla, vozite veoma polako, potpuno se koncentrišite, recite svima u kolima da ćute, ugasite muziku i tražite i najmanji znak da li ispred ima neki auto koji stoji ( zato što je sudaru u pitanju ili nešto drugo ...).
20. Pojasevi "možda" ne znače mnogo po gradu kada idete 30 km/h na sat, vodite računa da i ususretno vozilo ide najmanje toliko, ali zato spašavaju život. Mnogo je bolje iz auta izaći živ sa modrim grudima od pojasa, nego ne izaći nikako...
21. Važno je gledati i ispred i iza sebe. Ako Vas neko prati suviše blizu, prvo šta treba da radite je - polako usporavate kočenjem (da vozač vidi štop svetla). A ako vas ne zaobilazi, još više usporavajte. Takođe, ako naglo ukočite, uvek ispred ostavite dovoljno prostora da možete da se pomerite ako onaj iza vas nije ukočio na vreme - često im zafali samo par centimetara koje im je bolje dati...
22. Ako ste stali na putu, upalite sva četiri žmigavca, jer oni iza, teško mogu da procene da stojite!
23. U raskrsnici kada čekate da skrenete levo, ne okrećite točkove na tu stranu, već ih uvek držite pravo. Ako Vas neko udari od pozada neće vas baciti na kola koja idu prema Vama!
24. Izbegavajte pušenje i vožnju. Ja sam okoreli pušač, ali mi se zna desiti da mi žar ispadne u toku vožnje. Sve je to u redu, ali kada padne na golu nogu kada si u šorcu ili u kratkim pantalonama, verujte veoma je gadno i rizično.
25. Potrudite se da Vam pređe u naviku, da kada pretičete vozilo ablendujete. Potrudite se da budete viđeni u svojoj nameri.
26. Ako ideš negde gde se pije alkohol, odmah isplaniraj kako ćeš stići kući jer svojim kolima verovatno nećeš ako imaš nameru da piješ. To svako sebi treba da ucrta za sva vremena. Ili ideš negde gde se ne pije, ili ne piješ ili piješ i ne voziš posle toga. Koliko god da košta taksi ili šta već, jeftinije je od tvog ili nečijeg tuđeg života!
27. Kada je sunce jako nisko - kasno po podne, onda može da se desi da ne vidite uopšte koje je svetlo na semaforu, ili da naiđete na krivinu u kojoj Vam sunce bije direktno u oči i da Vas momentalno zaslepi, ili ako je mokro napolju pa onda sinulo sunce isto tako da Vas zaslepi odbljesak... budite spremni na to! I ako ne vidite gde idete - usporite dok Vam se oči ne priviknu, ili čak radije stanite sa strane.
28. Zapamtite da ljudi ginu onda kada su zanemarili nešto što je očigledno: da su bolesni i samim tim slabije koncentrisani; ili da je napolju opasna kiša ili magla; ili da je mrak a svetla su im prljava. Znači, bilo šta što bismo u normalnim uslovima prošli bez problema, odjednom postaje smrtna opasnost ako je mrak, umorni smo, pijemo lekove, gladni smo, u žurbi smo ( pa zaboravimo na bezbednost kao da će nesreća da sačeka da izađemo iz žurbe), pao je prvi sneg... Nikada se nesreće ne dešavaju tek tako - uglavnom je potrebno da nešto poremeti balans stvari na koje smo navikli da su inače jednostavne i tu nas zlo dočeka "na krivini". Čim nešto nije idealno i "normalno" to znači da se treba dodatno koncentrisati.