Pored klasicnih "hardverskih" i "softverskih" metoda za povecanje snage, inace nama dobro poznatih, postoje i josh radikalnije metode......
Ali sam vrh tuninga motora za sada je nitro -ubrizgavanje, ili popularnije po imenu proizvodjaca NOS (NitrousOxideSystems).
U svijetu a pogotovo u USA skoro da ne postoji tjunirani automobil bez ugradjenog NOS-a, za razliku od domaceg nacina tjuniranja automobila koji je jos u "pelenama".
Kod nas je mistifikovana cijela prica oko nitro ubrizgavanja.
Sta je NOS?
To je sistem koji ubrizgavanjem nitro-oksida, koji sadrzi veci procenat kiseonika od vazduha, poboljshava kvalitet smjeshe i samim tim i sagorijevanja. Na ovaj nacin se izbegavaju komplikovani zahvati povecanja snage uz pomoc kompresora, koji
ima isti zadatak-da "nabije" sto vise kiseonika u cilindre. Ovaj sistem povecanja snage je 100% bezbedan, jer je gas koji se koristi potpuno nezapaljiv. Ljudi su uglavnom neobavesteni i smatraju da je ovaj sistem jako stetan za motor
Do mehanickog ostecenja motora uz pravilnu upotrebu sistema, ne moze doci jer se ovaj sistem ne koristi stalno, vec po potrebi i u veoma kratkom vremenskom
intervalu. On smije da se aktivira na odredjenom broju obrtaja (min. 3000) i smije da se koristi sve dokle kazaljka ne dodje do crvenog polja. Maksimalno aktiviranje
sistema traje do 40 sekundi, zavisno od stepena prenosa u kom se nalazi poluga menjaca.
Nitro sistem moze da se ugradi u svako vozilo sa benzinskim motorom, a sastoji se od boce napunjene sa N2O(bi-azot-monoksid), odgovarajucih prikljucaka,
koji je povezuju na poseban sistem za ubrizgavanje na motoru i prekidaca za aktiviranje, koji se nalazi u kabini. Boca se moze postaviti na bilo gde u vozilu.
Jedini uslov je da bude pod odredjenim uglom. U njoj se skladisti N2O, koji pod idealnim pritiskom i temperaturom izlazi iz boce u tecnom stanju. Armiranim crevima koja se obicno postavljaju ispod tapacirunga stize do jednog solenoida(EM ventila), koji ga ubrizgava u razdjelnik ciji je zadatak da ravnomjerno rasporedi tecnost u sve cilindre. Kolicina ove tecnosti dozira se diznom, koja se nalazi na izlazu iz solenoida, a njenom promjenom odredjuje se snaga koju automobil dobija. U zavisnosti od ugradjenog sistema i tipa vozila pod haubu moze da "utrci" od 25 do 200 konja (malo li je??? pa to je citava ergela),cak i vise.Naravno ne treba preterivati sa dodavanjem snage jer nijedan motor ne moze da istrpi pretjerana pojacanja. Bezbedno povecanje snage, bez ojacanja komponenti motora, je do 30%. Drugi solanoid ubacuje dodatno gorivo u razdjelnik, koji ga dijeli na sve cilindre ravnomjerno.
Kombinacija razdeljenog goriva i "nitra" ubacuje se u brizgaljku koja pravi smjesu i shalje je u svaki cilindar posebno. Za aktiviranje sistema koristi se prekidac, koji se nalazi na dohvat ruke vozaca.
Jedina mana sistema je sto boca traje relativno kratko, samo 3 minuta.
Ali ako se uzme u obzir da se ova "injekcija" obicno ubrizgava ne duze od 15 sec. to i nije tako malo.
Punjenje boce moze da se obavi na svakoj pumpi koja "tochi" tehnichki gas.
Jedno punjenje boce od 2 kile = 500 djunti
Ali s obzirom na teshku materijalnu situaciju gde 95% vozacha vozi autmobile jeftinije od samog NOS-a, sistem ce morati malo da priceka da bi kod nas "pokupio"
Sistem NIJE komplikovan, naravno, ali ono sto sistem jeste, odnosno MORA da bude je vrlo kvalitetan, odnosno srce sistema - pulsoidi, moraju da bude ne dobri, nego MAKSIMALNO dobro napravljeni. Sta, na primer, da otkaze solenoid za gorivo usred korsitenja sistema (a desava se sa slabokvalitetnom robom, tu racunam NoX, Zex i NOS)? To je najcesci razlog crkavanja cijelog sistema, a naravno to kada se desi - ode motor.
Sto se tice opravdanja za cijenu, evo racunica:
1. Osnovni sistem, sa direct port ubrizgavanjem (za svaki cilindar posebno) sa parom solenoida dovoljnim za 100KS, moze da se unapredi do 150KS, bocom od 2 KG (nedovoljno...) i potrebnom instalacijom, kao i probnim diznama od 25KS