Pošto dobijam često pitanja, tipa "koja je razlika izmedju 5w-30 i 10w-40 itd.", sta znače ovi brojevi, i kako utiče pogrešna gradacija na motor, onda da napišem par stvari ovde o tome.
Ovi brojevi 5w-30 otprilike oznacavaju gustinu ulja na datoj temperaturi, zimi i ljeti, suštinski.
To bi bukvalno značilo ovako:
uzmemo jedan isti motor, u uslovu temperatura -10* C, ujutru kad krenete na posao i sedate da upalite vase auto, e sad, npr.
1. sa uljem gradacije 5w-30 koje je proizvodjač propisao za vaše auto, pri paljenju motora, iz kartera, gdje se ulje slilo tokom noci, dok ulje procirkulise kroz cijeli sistem treba vremena npr. 5 sekundi.
2. E sad isti slucaj, sa uljem 10w-40, koje je gušce, za sav taj posao cirkulacije ulja, sa ovom gradacijom treba npr. 9 sekundi, jer je ulje gušce, takodje je polusintetika u odnosu na 5w-30 koje je sintetika.
Zakljucak je da, je u drugom slucaju, treba gotovo duplo vise vremena (govorio sam to onako, otprilike), da ulje prodje kroz sistem i izvrši svoju funkciju, podmazivanje, a do tada je motor radio da kažemo "na suvo", tj.nepodmazan, a rad motora nepodmazan, to je svakome bar jasno, ubrzava njegovo trošenje, i skracuje vijek trajanja. To je jedan od najbitnijih razloga ZAŠTO TREBA SIPATI ONO ŠTO PROIZVODjAČ PREPORUČUJE. Ne slušajte, savjete tipa "ma prešao je on mnogo, naspi mu gušce"....ili ja bar nisam pristalica toga.
Da napomenem naravno, da je ovo gore jedan od razloga zašto proizvodjači zimi preporučuju redje ulje, ili je bar to prije se tako praktikovalo, a ova ulja danas su daleko uznapredovala u tehnologiji proizvodnje.
Nadam se da sam jedan dio dilema i nedoumica kod nekih otklonio.