Volkswagen XL1 potvrđen za Ženevu
Autor: Miroslav Lukić
Volkswagen je pripremio proizvodnu verziju modela XL1 za Sajam automobila u Ženevi. Reč je o radikalnom automobilu koji je najavljen pre šest godina kao vozilo koje će moći da pređe 100km sa jednim litrom goriva, a konačan rezultat je još bolji. Deklarisana potrošnja završenog modela XL1 je oko 0,9 litara goriva na 100km.
Automobil je ranije prikazan u konceptualnoj formi, potom snimljen na testovima, a proizvodna verzija izgleda jednako futuristički kao pripremne varijante. Sve linije karoserije su funkcionalne, što je rezultovalo aerodinamičnim otporom od samo 0,186. Tome doprinosi odsustvo bočnih retrovizora (koriste se kamere za pogled unazad). Ostali upadljivi detalji su zaobljena LED prednja svetla, vrata koja se otvaraju vertikalno i pokrivači točkova.
Maloj potrošnji doprinosi težina od samo 795kg kao i nisko težište, što, u kombinaciji sa niskim koeficijentom vazdušnog otpora znači da je za održavanje konstantne brzine od 100km/h na putu potrebno samo 8,3KS.
Snagu isporučuje napredni dizelsko-električni hibridni sistem, koji čine 0,8 litarski dvocilindrični dizelski agregat i elektro-motor, povezani sa sedmostepenim DSG menjačem sa dvostrukim kvačilom. Dizelski motor isporučuje 47KS, a električni 26KS, pa je ukupna snaga sistema oko 73KS.
Volkswagen tvrdi da XL1 ubrzava od 0-100km/h za 12,7 sekundi i dostiže maksimalnu brzinu od 160km/h, što nisu loši rezultati za najekonomičniji automobil na svetu. Automobil za pogon može da koristi samo dizelski ili električni motor, odnosno da kombinuje oba. Sa električnom energijom iz litijum-jonskih baterija moguće je preći 50km, što je bolje od 35km, koliki je bio domet koncepta.
Sa napunjenim baterijama i punim rezervoarom goriva zapremine 10 litara, XL1 može da pređe oko 480 kilometara. Automobil je dugačak 3,8 metara i širok 1,66 metara, što znači da je nešto manji od VW Pola.
XL1 ima monokok od karbonskih vlakana, sa aluminijumskim prednjim delom. Karoserija je napravljena od plastike ojačane karbonskim vlakanima i debela je samo 1,2mm, a zbog uštede u težini vetrobran je debljine 3,2mm. Baterije su smeštene u prednji deo automobila i dopunjuju se kada automobil koči ili održava konstantnu brzinu. U kabini se nalaze dva sedišta i uobičajena oprema iz standardnih automobila.
Volkswagen nije objavio koliko traje punjenje baterija, niti kolika će biti cena ovog automobila. Nije poznato ni na kojim tržištima će ovaj neobični automobil biti ponuđen, a više informacije biće poznato na Sajmu automobila u Ženevi. Proizvodnja XL1 trebalo bi da počne u nemačkom Osnabruku tokom ove godine. U početnoj seriji biće napravjeno samo 50 primeraka, a VW planira povećanje proizvodnje u slučaju dovoljnog interesovanja.